Report on Growth of Hindi Language Consumption and Trends in the Digital Space

Posted on Posted in #Insights

 

View Report

 

आज के दौर में भाषाओँ की लोकप्रियता को मापने के दो मुख्य मापदंड बन गए हैं, एक हमारा व्यावहारिक जीवन और दूसरा इंटरनेट की दुनिया। जहाँ एक ओर व्यावहारिक जीवन में हम अधिकतर अपने आसपास के माहौल और दूसरों द्वारा हमारे प्रति बनाये जाने वाली राय के आधार पर भाषा का चयन करते हैं, वहीँ दूसरी ओर इंटरनेट इन सब बातों से परे, आज भी हमें एक ऐसी जगह प्रदान करता है, जहाँ हम अपनी पसंद और सहूलियत के आधार पर भाषा का चुनाव कर लेख, विडियो जैसी सामग्रियों का आनंद लेते हैं।

शायद इंटरनेट की यही सहूलियत वजह है कि आज इंटरनेट में क्षेत्रीय भाषाएँ काफ़ी तेजी से अपनी जगह बना रहीं हैं, और जिसमें हिंदी विशेष रूप से काफ़ी आगे निकल चुकी है। जी हाँ! दरअसल कई रिपोर्टों के मुताबिक, आज भारत में 73% भारतीय ‘हिंदी’ या अपनी ‘क्षेत्रीय भाषा’ में इंटरनेट का इस्तेमाल करतें हैं। ‘द ब्रांड कॉकटेल कंसल्टेंसी’ के द्वारा किये गए एक सर्वे के मुताबिक भारतीय भाषाओँ खासकर हिंदी पाठकों की संख्या में पिछले कुछ समय में भारी इजाफ़ा हुआ है, जिसके चलते अब हिंदी वेबसाइटें काफ़ी तेजी से इंटरनेट की दुनिया में अपनी पहचान और जगह बना रहीं हैं।


 

View Report

 

In the past few months, we have noticed a huge rising trend in the way Hindi, as well as all regional languages have grown in the digital space. While most of the OTT giants have recognized this fact and creating content in local languages now, even the digital media and content publications have started to raise funds and take note especially for the growth of their Hindi content.

 

 

 

The trend is largely because of the increased Internet penetration, widespread usage of Hindi as a language across platforms, and wider acceptance and appetite among general audience to consume content in a language they are more comfortable in. With Quora launching its Hindi edition with fan and fair, Facebook going stronger on regional in India and the likes of Hotstar and Amazon Prime investing huge amounts on producing Hindi content, the trend is definitely positive.

In the light of this, TBC Consulting (The Brand Cocktail) carried out a large survey, primarily across Millennial audience to bring out a report on the growth of Hindi language in the digital space and how is it relevant in the current scenario.

We have partnered with IndusOS, World’s First of its kind Regional Operating System and No. 2 OS in India, to contribute to some amazing facts and content to make this report extremely relevant, based on the latest trends!

Check it out now!

 

View Report